Bank- és hiteljog • Felügyelet • 2013. június 12.
A Parlament előtt fekszik a Magyar Nemzeti Bankról szóló T/ 11474. számú törvényjavaslat („Javaslat”), amelynek 173. §-a szerint 2013. október 1-jén megszűnne a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete („PSZÁF”). A Javaslat szerint a PSZÁF feladatainak összességét a Magyar Nemzeti Bank („MNB”) venné át.
Mivel a Javaslat az MNB-t érinti, a parlamenti zárószavazásra várhatóan addig nem kerül majd sor, amíg az Európai Központi Bank („EKB”) nem mond véleményt az összevonásról. A vélemény eredményeként a Javaslat még változhat.
A Javaslat indokolása szerint a PSZÁF feladatainak MNB-hez való telepítése feltétele annak, hogy
A Javaslat érintetlenül hagyja az MNB klasszikus jegybanki feladatait. A Javaslat szerint változna az MNB szervezeti felépítése, a Monetáris Tanács, az Igazgatóság és a Felügyelőbizottság kiegészül a korábbiaktól eltérő feladatkörrel felruházásra kerülő Pénzügyi Stabilitási Tanáccsal. Az MNB legfőbb döntéshozó szerve továbbra is a Monetáris Tanács lenne, amely a korábbi hatáskörein túl meghatározza az MNB mikro- és makroprudenciális feladataival kapcsolatban azon stratégiai kereteket, amely keretek között a Pénzügyi Stabilitási Tanács döntést hoz. A Pénzügyi Stabilitási Tanács hatáskörébe tartozik a Monetáris Tanácsnak az MNB mikro- és makroprudenciális feladataival kapcsolatos döntése végrehajtásának irányítása és a Monetáris Tanács által meghatározott stratégiai keretek között az MNB mikro- és makroprudenciális feladataival kapcsolatos döntéshozatal. Az Igazgatóság a korábbi feladatain túl felelős lenne a Monetáris Tanács által meghatározott stratégiai keretek között a Pénzügyi Stabilitási Tanács által meghozott döntés végrehajtásának irányításáért.
A Javaslat szerint az MNB működteti majd a Pénzügyi Békéltető Testületet, a korábban tett általános alávetési nyilatkozatok hatálya pedig fennmarad.
A Javaslat szerint külön törvényben meghatározott jogkörében az MNB szanálási hatóságként jár majd el. A szanálás speciális, a csőd- és a felszámolási eljárás sajátosságait egyesítő eljárás, amelynek célja a fizetésképtelenné váló pénzügyi szervezetek helyzetének rendezése, a pénzügyi stabilitás fenntartása és az ügyfelek érdekeinek védelme mellett. Az Unióban a szanálásra vonatkozó keretrendszer jelenleg kialakítás alatt áll, a magyarországi szanálási szabályok az uniós fejlemények alapján kerülnek majd kialakításra.
A Javaslat lényegében átveszi a korábbi PSZÁF eljárási szabályokat.
Ha az Országgyűlés a Javaslatot elfogadja, hatályát veszíti a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény (Psztv.) azzal, hogy a PSZÁF által folytatott, 2013. október 1-jén már folyamatban lévő eljárásokra és a folyamatban lévő megismételt eljárásokra a Psztv. szabályait kell alkalmazni (értelemszerűen a PSZÁF alatt az MNB-t kell érteni). Az MNB-nek gondoskodnia kell arról, hogy a fél személyében történő változás a 2013. október 1-jén folyamatban lévő eljárásokban bejelentésre kerüljön. A 2013. október 1-jén folyamatban lévő közigazgatási hatósági eljárásokban a PSZÁF helyébe az MNB lép és az ezen eljárásokban hozott határozatban megállapított jogosultság vagy kötelezettség az MNB-t terheli vagy illeti meg.
A PSZÁF feladatainak ellátásával összefüggő hatósági engedélyek jogosultjának 2013. október 1-jétől az MNB-t kell tekinteni, az MNB a hatósági engedélyek ennek megfelelő módosítását kezdeményezni fogja.
A 2013. október 1-jét követően esedékessé váló, PSZÁF javára fizetendő felügyeleti díjat, igazgatási szolgáltatási díjat és bírságot 2013. október 1-jétől az MNB-nek kell majd befizetni.
A PSZÁF felhatalmazást kap a Javaslatban arra, hogy a hatályba lépésből adódó feladatok ellátása érdekében az adótitoknak, banktitoknak, értékpapírtitoknak, fizetési titoknak, pénztártitoknak, biztosítási titoknak, foglalkoztatói nyugdíjtitoknak és üzleti titoknak minősülő tényeket, adatokat, információkat stb. az MNB számára közvetlenül átadja. A PSZÁF által kezelt adatvagyon, a nyilvántartások információtechnológiai infrastruktúrája és rendszerei, a nyilvántartás vezetési feladatok ellátásához, illetve működésének biztosításához szükséges valamennyi alkalmazás ugyancsak átadásra kerülnek az MNB részére.
A PSZÁF közérdekű igényérvényesítési jogosultsága szintén átkerül a jegybankhoz, biztosítva ezzel a korábbi felügyeleti eszközrendszer teljes érvényesülését.
Az MNB elnöke a Javaslat szerinti felügyeleti feladatok kapcsán felhatalmazásokat kap azon jogalkotási tárgykörök rendeleti szabályozására, amely felhatalmazásokkal a PSZÁF elnöke a hatálybalépést megelőzően rendelkezett. Ezzel kapcsolatban lényeges változás, hogy ezen szabályozási tárgykörökben kiadott jogszabályok a korábbiaknál magasabb szinten, a kormányrendelettel egy szinten helyezkednek el a jogszabályi hierarchiában, a felhatalmazások alapján megalkotott szabályok csak törvénnyel nem lehetnek ellentétesek.
A változás hatására a PSZÁF kezelésében lévő állami vagyon illetve a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. üzletrésze feletti tulajdonosi jogok gyakorlása az MNB-re száll át. A PSZÁF által foglalkoztatottak foglalkoztatotti jogviszonyai a PSZÁF mint államigazgatási szerv jogutód nélküli megszűnése miatt megszűnnek.
Vissza a hírekhez
A pénzügyi ágazati törvények változásai az év végén - Szervezet és működés
A pénzügyi ágazati törvények változásai az év végén - Ügyfelek védelme
A pénzügyi ágazati törvények változásai az év végén - A Bszt. módosítása – enyhülő működési szabályok, szigorodó szankciók
A pénzügyi ágazati törvények változásai az év végén - Engedélyezés és felügyelet
Honlapunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott módon tudjuk megjeleníteni Önnek a tartalmakat. Kérjük, olvassa el Süti Kezelési Tájékoztatónkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azok kezeléséről. Beállításait módosíthatja ezen a linken vagy saját böngészőjének beállításaiban.
Ezek a sütik szükségesek a weboldal futtatásához, és nem kapcsolhatók ki. Az ilyen sütik csak olyan műveletekre vonatkoznak, mint például a nyelv, az adatvédelmi preferenciák. Beállíthatja a böngészőjét, hogy blokkolja ezeket a sütiket, de webhelyünk esetleg nem megfelelően fog működik.
A Süti Adatkezelési Tájékoztatót megismertem és hozzájárulok ahhoz, hogy a Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda, mint adatkezelő a Google Analytics sütikkel kapcsolatban az IP címemet statisztikai célból kezelje. Tudomásul veszem, hogy a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.