Biztosítási jog • Befektetés, Életbiztosítás, Jogszabály • 2024. október 16.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) új ajánlást adott ki, amely a biztosítók és biztosításközvetítők számára meghatározza a biztosítási alapú befektetési termékek (ilyen különösen az ún. unit-linked életbiztosítások) értékesítése során alkalmazandó minőségbiztosítási hívásokkal kapcsolatos elvárásokat. Az ajánlás célja a félreértékesítések azonosítása és megelőzése, valamint az ügyfeleket érő potenciális károk bekövetkezése kockázatainak csökkentése. Az MNB ajánlás 2025. január 1-jétől alkalmazandó.
Az új MNB ajánlás több fontos pontot is érint.
A belépő (biztosítási ajánlattételt követő) minőségbiztosítási hívások során például biztosítani kell, hogy az ügyfél tisztában legyen a biztosítási szerződés megkötésével, annak főbb jellemzőivel, és hosszú távú kötelezettségeivel. A hívás során ellenőrizni kell, hogy az ajánlat az ügyfél ügyleti akaratát helyesen tartalmazza-e. Emellett az MNB szigorúan előírja, hogy meghatározott esetekben ezek a hívások kötelezőek legyenek (pl. az ügyfél egyszeri megtakarítási igényéhez egy rendszeres díjfizetésű szerződés került rögzítésre, vagy 20%-ot meghaladó kockázati díjrésszel kötött szerződés esetén). A hívásokat az ebbe a körbe nem tartozó esetekben mintavétellel kell végezni, a kockázatérzékenységi alapon, azzal, hogy a minőségbiztosítási hívásoknak az élethosszig tartó szerződések legalább 40%-ra ki kell terjednie. A hívások megtörténtét utólag tudni kell bizonyítani, a hívások lényegét pedig dokumentálni kell. A hívás eredményétől függően a közvetítőt és a biztosítót további intézkedések terhelik.
A kilépő minőségbiztosítási hívások során az MNB elvárja, hogy a biztosítók megbizonyosodjanak arról, hogy az ügyfél visszavásárlási, díjmentesítési vagy díjszünetelési kérelme valós ügyfélszándékon alapul, az ügyfél tisztában van döntése költségeivel és egyéb hátrányos következményeivel. Elvárt, hogy a kilépő hívások alapján a biztosítók az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva, méltányosan járjanak el.
Az MNB ajánlás határidőket is szab arra, hogy mikor kell a belépő és kilépő hívásokat kezdeményezni, megismételni.
Az ajánlásnak való megfelelés komoly technikai és anyagi kihívásokat jelenthet a biztosítóknak és a biztosításközvetítőknek, ugyanakkor jelentős lépést képvisel az ügyfelek védelme érdekében. Az MNB ajánlás további részletei itt tekinthetők meg.
Szerző dr. Papp Veronika
Vissza a hírekhez
Jogi támogatás az OBA-nak
PRIIPs – Újabb módosítás várható
A Magyar Nemzeti Bank témavizsgálatot folytatott le az összeférhetetlenségi és ösztönzési rendszerrel kapcsolatos követelményeknek való megfelelésről
Az MNB rendelete csökkenti az életbiztosítások esetén vállalható maximális technikai kamatokat
Honlapunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott módon tudjuk megjeleníteni Önnek a tartalmakat. Kérjük, olvassa el Süti Kezelési Tájékoztatónkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azok kezeléséről. Beállításait módosíthatja ezen a linken vagy saját böngészőjének beállításaiban.
Ezek a sütik szükségesek a weboldal futtatásához, és nem kapcsolhatók ki. Az ilyen sütik csak olyan műveletekre vonatkoznak, mint például a nyelv, az adatvédelmi preferenciák. Beállíthatja a böngészőjét, hogy blokkolja ezeket a sütiket, de webhelyünk esetleg nem megfelelően fog működik.
A Süti Adatkezelési Tájékoztatót megismertem és hozzájárulok ahhoz, hogy a Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda, mint adatkezelő a Google Analytics sütikkel kapcsolatban az IP címemet statisztikai célból kezelje. Tudomásul veszem, hogy a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.