Új MNB ajánlás a biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével kapcsolatban: fontos változások a minőségbiztosítási hívások terén

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) új ajánlást adott ki, amely a biztosítók és biztosításközvetítők számára meghatározza a biztosítási alapú befektetési termékek (ilyen különösen az ún. unit-linked életbiztosítások) értékesítése során alkalmazandó minőségbiztosítási hívásokkal kapcsolatos elvárásokat. Az ajánlás célja a félreértékesítések azonosítása és megelőzése, valamint az ügyfeleket érő potenciális károk bekövetkezése kockázatainak csökkentése. Az MNB ajánlás 2025. január 1-jétől alkalmazandó.

Az új MNB ajánlás több fontos pontot is érint.

A belépő (biztosítási ajánlattételt követő) minőségbiztosítási hívások során például biztosítani kell, hogy az ügyfél tisztában legyen a biztosítási szerződés megkötésével, annak főbb jellemzőivel, és hosszú távú kötelezettségeivel. A hívás során ellenőrizni kell, hogy az ajánlat az ügyfél ügyleti akaratát helyesen tartalmazza-e. Emellett az MNB szigorúan előírja, hogy meghatározott esetekben ezek a hívások kötelezőek legyenek (pl. az ügyfél egyszeri megtakarítási igényéhez egy rendszeres díjfizetésű szerződés került rögzítésre, vagy 20%-ot meghaladó kockázati díjrésszel kötött szerződés esetén). A hívásokat az ebbe a körbe nem tartozó esetekben mintavétellel kell végezni, a kockázatérzékenységi alapon, azzal, hogy a minőségbiztosítási hívásoknak az élethosszig tartó szerződések legalább 40%-ra ki kell terjednie. A hívások megtörténtét utólag tudni kell bizonyítani, a hívások lényegét pedig dokumentálni kell. A hívás eredményétől függően a közvetítőt és a biztosítót további intézkedések terhelik.

A kilépő minőségbiztosítási hívások során az MNB elvárja, hogy a biztosítók megbizonyosodjanak arról, hogy az ügyfél visszavásárlási, díjmentesítési vagy díjszünetelési kérelme valós ügyfélszándékon alapul, az ügyfél tisztában van döntése költségeivel és egyéb hátrányos következményeivel. Elvárt, hogy a kilépő hívások alapján a biztosítók az ügyfelek érdekeit szem előtt tartva, méltányosan járjanak el.

Az MNB ajánlás határidőket is szab arra, hogy mikor kell a belépő és kilépő hívásokat kezdeményezni, megismételni.

Az ajánlásnak való megfelelés komoly technikai és anyagi kihívásokat jelenthet a biztosítóknak és a biztosításközvetítőknek, ugyanakkor jelentős lépést képvisel az ügyfelek védelme érdekében. Az MNB ajánlás további részletei itt tekinthetők meg.

 

Szerző dr. Papp Veronika

Vissza a hírekhez